17/06/2024
21.5 C
Serres

Σωματείο Εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση: Θα κινηθούν οι δήμαρχοι για την στελέχωση των Δήμων;

Παρέμβαση από το Σωματείο Εργαζομένων ΟΤΑ Νομού Σερρών τέσσερις μέρες πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές.


Το Σωματείο ζητά να μάθει ποιο το μοντέλο διοίκησης που σκοπεύουν να ακολουθήσουν;

Επιμένει σε διακριτούς ρόλους αιρετού-υπαλλήλου μέσα στα πλαίσια του αλληλοσεβασμού και την στελέχωση των Δήμων με μόνιμο προσωπικό

Βαδίζουμε προς τις αυτοδιοικητικές εκλογές αναφέρει ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση Λευτέρης Κατιρτζόγλου.

Barat

Σύμφωνα με την ανακοίνωση.

Έχουν ανακοινωθεί οι συνδυασμοί και οι υποψήφιοι Δήμαρχοι μέσω του προεκλογικού τους αγώνα προσπαθούν να πείσουν τους δημότες προτάσσοντας τα προγράμματα και τα όραμα τους, όπως συνηθίζουν να λένε, για τον Δήμο.

Θέλουμε λοιπόν από την μεριά μας, ως εργαζόμενοι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, να καταθέσουμε προς όλους τους υποψήφιους Δημάρχους την άποψη μας για την κατάσταση των Δήμων , τα ερωτήματα και τις προτάσεις μας.


Από την συνένωση των Δήμων με τον Ν.3582/2010(Καλλικράτης) μέχρι σήμερα έχει αποχωρήσει με συνταξιοδότηση και μέσω κινητικότητας το 40% των εργαζομένων. Με ελάχιστες εξαιρέσεις στην καθαριότητα δεν έχει γίνει καμία πρόσληψη προσωπικού την τελευταία 20ετία.

Οι πολεοδομίες ( όπως και δεκάδες άλλες αρμοδιότητες) από τις Πρώην Νομαρχίες μεταφέρθηκαν στους Δήμους. Εν έτη 2023 στις Πολεοδομίες Δήμου Σιντικής και Ηράκλειας δεν υπάρχει Μηχανικός για έλεγχο των αιτήσεων των Δημοτών.
Αναμένουν οι δημότες επι μήνες την έκδοση οικοδομικής άδειας!


Η δε Πολεοδομία του Δήμου Σερρών που εξυπηρετεί τους υπόλοιπους Δήμους του Νομού λειτουργεί με ένα Μηχανικό!

Η κατάσταση δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με εποχιακό προσωπικό, ιδιαίτερα στις εξιδεικευμένες υπηρεσίες(Διοικητικές, Οικονομικές, Τεχνικές κλπ.).


Δεν έχουν οι συμβασιούχοι δικαίωμα υπογραφής και ευθύνης.
Έως ότου μάθει τα βασικά αποχωρεί για να έρθει ο επόμενος άνεργος.

Ανακύκλωση της ανεργίας , όμηροι παραταξιακών και κομματικών γραφείων χωρίς το προσδοκώμενο για τους Δήμους αποτέλεσμα.


Ως γνωστό το μόνιμο προσωπικό επιλέγεται αξιοκρατικά μετά από διαγωνισμούς που ελέγχονται από το ΑΣΕΠ. Δεν είναι δηλαδή της προσωπικής επιλογής των Δημάρχων.
Σε αντίθεση με τις συβάσεις 2μηνων ( που είναι μόνο για έκτακτες ανάγκες) τις προσλήψεις για την αντιμετώπιση του COVID που ήταν επιλογές των Δημάρχων, αλλά και τις συμβάσεις που ξεκίνησαν με Αναπτυξιακές Εταιρείες για να αντιμετωπίσουν έλλειψη προσωπικού.

Αντί να προσλαμβάνει προσωπικό ο Δήμος προσλαμβάνουν οι Αναπτυξιακές και εργάζονται για τον Δήμο ( όχι φυσικά με αξιοκρατικά κριτήρια η με ΑΣΕΠ).

Που είναι το μεμπτό θα αναρωτηθεί κανείς.

Για έναν π.χ. Πολιτικό Μηχανικό που θα εργαστεί π.χ. για ένα χρόνο μέσω Αναπτυξιακής Εταιρείας στον Δήμο για την επίβλεψη ενός έργου, θα πληρώσει ο Δήμος στην Εταιρεία πολύ περισσότερα από τις ετήσιες αποδοχές ενός μόνιμου Μηχανικού ο οποίος μέσα στο έτος μπορεί να επιβλέπει παράλληλα 3-4 έργα .

Η ιδιαιτερότητα και η πολυνομία του Δημοσίου που δεν την γνωρίζει ο προσλαμβανόμενος επιβαρύνουν επιπρόσθετα την αποδοτικότητα του. Στην Αναπτυξιακή προσλαμβάνεται με μίσθωση έργου ( για κάποιο διάστημα).

Για την επίβλεψη άλλου έργου, και προφανώς με κριτήριο τα παραταξιακά και ψηφοθηρικά οφέλη, το πιθανότερο είναι να προσλάβουν άλλον, ο οποίος έως ότου μάθει τις διαδικασίες και την νομοθεσία θα λήξει η σύμβασή του κ.ο.κ.

Οι Δήμοι έχουν ένα πολύ ισχυρό όπλο για μόνιμη στελέχωση των υπηρεσιών με το οποίο θα μπορούσαν να πιέσουν την Κεντρική Εξουσία. Ποιο είναι αυτό; 

Μέσω του ετήσιου αλλά και μεσοπρόθεσμου σχεδιασμού κάθε έτος υποβάλλουν πίνακα στο υπουργείο για τις ανάγκες σε στελεχιακό προσωπικό , τις ειδικότητες δηλαδή που χρειάζονται. Ζητούν κυρίως εξιδεικευμένο προσωπικό (Οικονομολόγους, Μηχανικούς, Τοπογράφους, Νομικούς κλπ.)

Οι προσλήψεις δεν εγκρίνονται από το υπουργείο παρόλο που αυτές δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό.

Δεν λαμβάνουν δηλαδή οι Δήμοι επιπλέον επιχορήγηση για το προσωπικού που αιτούνται μιας και μέσα στα πλαίσια του αυτοδιοίκητου των ΟΤΑ αλλά και εκ του γεγονότος ότι οι επιχορηγήσεις των Δήμων γίνονται κυρίως με πληθυσμιακά κριτήρια και όχι βάση των απασχολούμενων στους Δήμους.

Μαζί με το αίτημα για προσλήψεις δηλώνει ο Δήμος, με βεβαίωση της Οικονομικής Υπηρεσίας του, ότι με τα υπάρχοντα Οικονομικά μέσα μπορεί να πληρώνει τους μισθούς .

Αντί λοιπόν να πιέσουν την κυβέρνηση να εγκρίνει τις προσλήψεις που αιτούνται (αφού ούτως ή άλλως δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό) με πρόσχημα την έλλειψη προσωπικού, στήνουν ή αναβιώνουν Αναπτυξιακές Εταιρείες οι οποίες προσλαμβάνουν προσωπικό για τον Δήμο με μεγαλύτερο κόστος.

   Παλαιότερα στον προέλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου  δηλαδή δινόταν μια παροχή η εργασία σε ιδιώτη ο Επίτροπος  ζητούσε πολλές φορές  μελέτη Κόστους- Οφέλους. Είναι δηλαδή η ανάθεση σε ιδιώτη συνδυαστικά ωφελιμότερη και αποδοτικότερη ; Κινούταν δηλαδή στο πνεύμα της χρηστής διαχείρισης του Δημόσιου χρήματος.   

Λόγο της διαρκούς αποστελέχωσης έχουν δοθεί εκατομμύρια για παροχή υπηρεσιών ( μελέτες, μικρές εργασίες κλπ) που θα μπορούσαν να γίνουν από τις υπηρεσίες με πολύ λιγότερο κόστος.

Ο ιδιώτης πρέπει στην τιμή που θα προσφέρει( πέραν του εργασιακού κόστους) να προσθέσει και τον ΦΠΑ και το κέρδος του.

Οι Δήμοι ούτε υπόκεινται σε ΦΠΑ ούτε αποσκοπούν στο κέρδος.


Η αυτεπιστασία έχει χαθεί σαν έννοια και λειτουργεία από τους περισσότερους Δήμους.
Να θυμίσουμε ότι ο αποβιώσας Δημοτικός Σύμβουλος και Αντιδήμαρχος παλαιότερα Αντώνης Αναστασιάδης, έκανε με αυτεπιστασία , με προσωπικό δηλαδή του Δήμου και κάποιους έκτακτους εργαζόμενους , την κοιλάδα της Αγίας Βαρβάρας χωρίς χρονοβόρες διαγωνιστικές διαδικασίες, απευθείας αναθέσεις και το βασικότερο με πολύ λιγότερα χρήματα.
Με αυτεπιστασία έγινε και το πάρκο Καφταντζή( Πάρκο Ελιάς) στην περιοχή Αγ. Αναργύρων, όπως και το πάρκο της Πλατείας Εμπορίου.


Οι Δήμαρχοι περιστασιακά αναφέρονται δημόσια στην εντεινόμενη αποστελέχωση και έλλειψη προσωπικού. Με τις ενέργειες και τις συμπεριφορές τους στην πλειοψηφία δείχνουν να μην επιθυμούν την στελέχωση.


Προτιμούν την δαπανηρότερη και λιγότερο αποδοτική διαδικασία προσλήψεων από Αναπτυξιακές Δημοτικές Εταιρείες γιατί εκεί μπορούν να προσλαμβάνουν προσωπικό έξω από αξιοκρατικές και μη ελεγχόμενες από το ΑΣΕΠ διαδικασίες.

  Από 19.07.2018 ο Δήμαρχος παύει να έχει την ιδιότητα του εκκαθαριστή δαπανών και του εντολέα πληρωμών(παρ.1 άρθρου 204, παρ.2 άρθρου 210. Άρθρο 283 ν.4555/2018) .

Επιπρόσθετα η πολιτεία μεταβίβασε την ευθύνη του προελέγχου των δαπανών που γινόταν έως τότε από το Ελεγκτικό Συνέδριο στην Οικονομική Υπηρεσία και ιδιαίτερα στον Προϊστάμενο Οικονομικών Υπηρεσιών(Π.Ο.Υ.) (άρθρο 10 παρ.10 του Ν.4337/15).

Οι εκλεγέντες μετά το 2019 Δήμαρχοι δεν έχουν ζήσει τον προληπτικό έλεγχο των δαπανών που γινόταν από τον(την) Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Κατά τον προέλεγχο που έκανε η Επίτροπος αν έκρινε ότι μια δαπάνη δεν είχε την απαιτούμενη νομιμότητα ή δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία, δεν θεωρούσε το ένταλμα πληρωμής.

Πολλοί πλέον Δήμαρχοι απαλλαγμένοι από την ιδιότητα του εκκαθαριστή δαπανών -εντολέα πληρωμών και από τον προέλεγχο του Επιτρόπου, θεωρούν ότι αφού εκλέχθηκαν δεν υπάρχει κανένας περιορισμός στα θέλω και τα ’’οράματά’’ τους.


Ο ρόλος του πολιτικού είναι να σχεδιάζει και ο ρόλος του Υπηρεσιακού είναι να υλοποιεί τις πολιτικές αποφάσεις μέσα στα πλαίσιο του νόμου.


Όταν ο υπηρεσιακός μέσα στο πολυδαίδαλο νομοθετικό πλαίσιο και σε αντικρουόμενες γνωμοδοτήσεις , με διαλυμένες νομικές υπηρεσίες( στον μεγαλύτερο Δήμο του νομού τον Δήμο Σερρών απέμεινε ένας Νομικός μόνο) αναλογιζόμενος και τους κατασταλτικούς ελέγχους και τα τυχόν δικαστήρια που θα ακολουθήσουν, είναι επιφυλακτικός ως προς την υλοποίηση μιας δαπάνης, η συνήθης τακτική είναι εκείνη των απειλών, της τρομοκρατίας.


Οι υπηρεσιακοί παράγοντες υπογράφουν σωρεία εγγράφων , μελετών , ενταλμάτων εκκαθάρισης δαπανών.


Ενδεικτικά αναφέρουμε το Δήμο Σερρών όπου οι υπεύθυνοι στην Οικονομική Υπηρεσία υπογράφουν περισσότερα από 4.000 εντάλματα πληρωμών ετησίως. Ακόμη και στην περίπτωση που έχουν επιφύλαξη ως προς την νομιμότητα μιας δαπάνης και εκφράζουν την επιφύλαξη ή αντίρρηση τους για κάποια , η διαδικασία δεν ανακόπτεται με την τυχόν άρνηση του υπηρεσιακού παράγοντα.

Ο νόμος δίνει την λύση.


Μπορεί ο Δήμαρχος με δική του εντολή (Εντέλλεσθε) προς τον Διευθυντή Οικονομικών ή τον Ταμία να προχωρήσει την διαδικασία. Ενώ λοιπόν είναι τόσο βέβαιοι για την νομιμότητα της δαπάνης και πιέζουν τους υπαλλήλους για την πραγματοποίηση της, όταν είναι να πάρουν την ευθύνη οι ίδιοι, το αποφεύγουν όπως ο διάολος το λιβάνι.

  Κρίσεις προϊσταμένων από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο με κριτήρια αξιοκρατικά έχουν να γίνουν από το 2014! Οι Δήμαρχοι  τοποθετούν προϊσταμένους κατά το δοκούν χωρίς αξιοκρατικά κριτήρια.  Με αποτέλεσμα αρκετοί συνάδελφοι για να δικαιωθούν  να προσφεύγουν σε υπερκείμενες αρχές και Δικαστήρια.

Αντί λοιπόν μέσα σε αυτήν την διαρκώς εντεινόμενη έλλειψη προσωπικού να υπάρχει ένα συνολικό και ορθολογικό σχέδιο καλύτερης διαχείρισης με γνώμονα την ειδικότητα για την οποία προσλήφθηκε κάποιος, το αντικείμενο γνωρίζει, που είναι πιο αποδοτικός, και να γίνουν όπου χρειάζεται οι απαραίτητες μετακινήσεις, τα τελευταία 4 χρόνια στον μεγαλύτερο Δήμο του Νομού τον Δήμο Σερρών, έγινε ένα πάρτι μετακινήσεων.


Από αναζήτηση στην Διαύγεια βρήκαμε 170 (!) μετακινήσεις προσωπικού.
62 μετακινήσεις το 2020
46 μετακινήσεις το 2021
38 μετακινήσεις το 2022
24 μετακινήσεις το 2023

Η προχειρότητα και σκοπιμότητα των μετακινήσεων ενδεικτική! Υπήρξαν περιπτώσεις που μετακινήθηκε συνάδελφος και μετά από λίγες μέρες μετακινούταν πάλι σε άλλο Τμήμα ή Διεύθυνση.

Οικονομολόγοι από την Οικονομική Μετακινούνται σε Διοικητικές Υπηρεσίες.

Διοικητικοί σε Οικονομικές.
Δεν υπογράφεις ότι σου φέρνω μετατίθεσαι αλλού!

Όλες αυτές οι μετακινήσεις γίνανε με πρόσχημα « Την εύρυθμη λειτουργεία των Υπηρεσιών»

Αυτή η πίεση και συμπεριφορές των αιρετών,  εκφράζεται πολλές φορές  μέσα από ένα καλλιεργούμενο  κλίμα εκφοβισμού,  και προσβολής  της προσωπικότητας, είναι και μια άλλη αιτία της αποστελέχωσης.

Η Κινητικότητα που εφαρμόζεται στο Δημόσιο τα τελευταία χρόνια ώθησε πολλούς συναδέλφους να φύγουν από τους Δήμους σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου. Όπου δεν υπάρχει αυτή η καθημερινή ψυχολογική πίεση των αιρετών που πολλές φορές μεταφράζεται σε ανάρμοστες συμπεριφορές απειλές και μετακινήσεις.


Είναι δεδομένο ότι μόλις ανοίξει ο επόμενος κύκλος κινητικότητας όσοι μπορούν θα φύγουν σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες .

   Ένα μεγάλο μέρος της γραφειοκρατίας του Δημοσίου οφείλεται στο γεγονός ότι μέσω αυτής προσπαθεί να περιορίσει την διασπάθιση του Δημόσιου χρήματος.

Είναι εντελώς διαφορετική η διαχείριση του ιδιωτικού από εκείνο του δημόσιου χρήματος.
Το ιδιωτικό χρήμα μπορεί να το διαθέσει ο καθένας όπου επιθυμεί χωρίς περιορισμούς. Θα βρει το προϊόν, την υπηρεσία που αναζητεί εξετάζοντας το κόστος την ποιότητα και το όφελος.

Αν οι Δήμαρχοι θέλουν να εκτελούνται πάραυτα οι αποφάσεις τους( αποφάσεις Δημάρχων ,Οικονομικής Επιτροπής, Δημοτικών Συμβουλίων ) χωρίς τις προβλεπόμενες διαδικασίες και έλεγχο νομιμότητας, δεν έχουν παρά να πείσουν την Κεντρική Εξουσία ότι αναλαμβάνουν αυτοί την ευθύνη των υπογραφών και ότι επιθυμούν να είναι αυτοί υπόλογοι των κατασταλτικών ελέγχων.\

Έτσι μπορούν να ‘’απελευθερωθούν’’ από τους ‘’απείθαρχους’’ εις τας εντολάς υπηρεσιακούς.
Αυτό βέβαια δεν πρόκειται να συμβεί .

Πρώτον γιατί δεν θα το ζητήσουν ποτέ οι Δήμαρχοι . Είναι πιο ασφαλές να υλοποιείς το ‘’όραμα’’ σου με υπογραφές και ευθύνη άλλων.

Κατά δεύτερον ο νομοθέτης δεν μεταβίβασε τυχαία την ευθύνη του προελέγχου νομιμότητας και διαδικασίας στους μόνιμους υπαλλήλους.

Οι μόνιμοι δεν είναι έρμαια των εκάστοτε πολιτικών προϊσταμένων τους .

Είναι στην υπηρεσία πριν από τους Δημάρχους και θα είναι και όταν αλλάζει η Δημοτική Αρχή.

Στην πλειοψηφία τους έχουν την αίσθηση ευθύνης της θέσης αλλά και των συνεπειών της υπογραφής τους(Εξαιρέσεις παντού υπάρχουν και σε όλα). Αυτός είναι και ο βασικότερος λόγος της μονιμότητας στο Δημόσιο.

Ποιος Συμβασιούχος θα έχει το σθένος να αρνηθεί την εκτέλεση μια δαπάνης ακόμη και αν αυτή στον προέλεγχο είναι εξόφθαλμα παράτυπη, στον κίνδυνο να μην ανανεώσει ο αιρετός την σύμβαση του ;

Τα ερωτήματα λοιπόν που θέτουμε προς τους υποψήφιους Δημάρχους είναι τα εξής:
-Ποιο μοντέλο διοίκησης σκοπεύουν να ακολουθήσουν;


Το Ευρωπαϊκό μοντέλο με τους διακριτούς ρόλους αιρετού-υπαλλήλου μέσα στα πλαίσια του αλληλοσεβασμού ή εκείνο το τριτοκοσμικό του ¨Σουλτάνου’’ κατά το οποίο είναι όλοι υποχρεωμένοι να υπογράφουν εν λευκώ ότι τους ζητηθεί;


-Ποιες κινήσεις θα κάνουν για την στελέχωση των Δήμων με μόνιμο προσωπικό;


Θα πιέσουν μέσα από την Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων (ΚΕΔΕ) προς αυτήν την κατεύθυνση ή θα συνεχίζουν να εκμεταλλεύονται την έλλειψη προσωπικού για να εκχωρούν αρμοδιότητες των Δήμων σε Αναπτυξιακές Εταιρείες με μεγαλύτερο κόστος από εκείνο της στελέχωσης και λιγότερο αποτελεσματικές;


Θα προτάσσουν το συμφέρον των Δήμων ή τα παραταξιακά και ψηφοθηρικά τους οφέλη;

-Θα τροποποιήσουν τους απαρχαιωμένους Οργανισμούς Εσωτερικής Λειτουργείας(ΟΕΥ) ώστε να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των Δήμων και των Δημοτών;

Μελίτος, Μπαχαρόπουλος και Φραστανλής διεκδικούν τον Δήμο Αμφίπολης!

Επισκέφτηκε ο Μητροπολίτης τον αρχαιολογικό χώρο στη Τερπνής Νιγρίτας!

Μιχάλης Βαφειάδης: Με όραμα, σχέδιο και εργατικότητα ζητώ να με εμπιστευτείτε ξανά!

Ακολουθήστε το e-vima.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις


ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ.

 

Δείτε επίσης.

 

Συνέχισε να διαβάζεις